هرچه باید درباره روغن پخت و پز نازگل بدانید!

هرچه باید درباره روغن پخت و پز نازگل بدانید!

1400/4/19

روغن مایع مخصوص پخت و پز

مهارت های آشپزی خود را با انتخاب روغن های اشتباه خراب نکنید. وقتی صحبت از انواع مختلف روغن پخت و پز می شود، همه چیز گیج کننده است. از همه روغن های پخت و پز نمی توان به یک شکل استفاده کرد ویژگی های بخصوصی مانند دمای مختلف، ماندگاری متفاوت و ارزش غذایی متفاوت در بین آن ها وجود دارد. بنابراین نکات نگهداری روغن های مایع بسیار مهم تلقی می شود. اگرچه همه آن ها شباهت های زیادی دارند، اما این تفاوت های عمده می تواند منجر به شکست احتمالی آشپزی شود. برای فهمیدن اینکه از چه نوع چربی برای تهیه وعده های غذایی خود استفاده کنید راه سختی در پیش ندارید.

روغن پخت و پز

روغن پخت و پز چربی گیاهی، حیوانی یا مصنوعی است که در سرخ کردن، پخت و طبخ استفاده می شود. این ماده همچنین در تهیه و طعم دادن به مواد غذایی که شامل گرما نیستند مانند سس سالاد مورد استفاده قرار می گیرد که روغن خوراکی نامیده می شود.

 

روغن پخت و پز

 

روغن پخت و پز به طور معمول یک مایع در دمای اتاق است، اگرچه برخی روغن هایی که حاوی چربی اشباع هستند، مانند روغن نارگیل، روغن پالم و روغن هسته خرما جامد هستند.

طیف گسترده ای از روغن های پخت و پز از منابع گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نخل، روغن سویا، روغن کانولا (روغن کلزا)، روغن ذرت، روغن بادام زمینی و سایر روغن های گیاهی و همچنین روغن های حیوانی مانند کره و گوشت خوک وجود دارد.

روغن را می توان با مواد غذایی معطر مانند گیاهان، فلفل قرمز یا سیر طعم دار کرد.شرکت پیشگامان توزیع آفتاب کارخانه ای پیشرو در توزیع و پخت انواع روغن پخت و پز نازگل می باشد.

بهداشت و تغذیه

در حالی که مصرف مقادیر کمی چربی اشباع در رژیم های غذایی رایج است، متا آنالیز ها ارتباط معنی داری بین مصرف زیاد چربی های اشباع و غلظت LDL خون نشان دادند، یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی متا آنالیزهای دیگر بر اساس مطالعات هم گروهی و بر اساس آزمایشات تصادفی کنترل شده، یک اثر مثبت یا خنثی از مصرف چربی های اشباع نشده به جای چربی های اشباع (10٪ کاهش خطر برای جایگزینی 5٪) را نشان دادند. 

کسانی که دارای مقادیر کمتری از چربی های اشباع و سطوح بالاتر چربی های اشباع نشده (ترجیحاً غیر اشباع) مانند روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن کانولا، سویا و روغن پنبه دانه هستند، به طور کلی سالم ترند. موسسه ملی قلب، ریه و خون ایالات متحده خواستار جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های اشباع نشده و غیراشباع و روغن های زیتون و کانولا را به عنوان منابع روغن های غیر اشباع سالم معرفی کرده زیرا که روغن های سویا و آفتابگردان از منابع خوب چربی های اشباع نشده هستند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روغن های اشباع نشده غیر هیدروژنه سویا و آفتابگردان برای کاهش خطر بیماری قلبی نسبت به مصرف روغن پالم ارجح است. 

تغذیه و بهداشت

بعضی از روغن ها، گرما خاصیت آنها را تغییر می دهد. روغن هایی که در دمای اتاق سالم هستند می توانند در صورت گرم شدن بیش از دمای خاص، به خصوص هنگام گرم شدن مکرر، ناسالم میشوند. خطر سمی با اکسیداسیون اسیدهای چرب مرتبط است و اسیدهای چرب با سطوح بالاتر اشباع سریعتر در اثر گرم شدن هوا اکسید می شوند. بنابراین، هنگام انتخاب روغن پخت و پز، مهم است که تحمل گرمای روغن را با دمای مورد استفاده مطابقت دهید و روغن سرخ کردنی را چند بار در هفته عوض کنید. دمای سرخ کردن با چربی عمیق معمولاً در محدوده 170–190 درجه سانتیگراد (338–374 درجه فارنهایت) است، کمتر معمولاً از دماهای پایین تر ≥ 130 درجه سانتیگراد (266 درجه فارنهایت) استفاده می شود.

روغن پالم حاوی چربی های اشباع بیشتری نسبت به روغن کانولا، روغن ذرت، روغن بزرک، روغن سویا و روغن آفتابگردان است. بنابراین، روغن پالم در دمای بالاتر می تواند سرخ شدن عمیق را تحمل کند و در مقایسه با روغن های گیاهی غیر اشباع بالا، در برابر اکسیداسیون مقاوم است. از حدود سال 1900، روغن نخل توسط صنایع غذایی جهانی تجارت به طور فزاینده ای در غذا گنجانده شده است زیرا در سرخ شدن عمیق یا در پخت در دمای بسیار بالا پایدار می ماند و همچنین برای آنتی اکسیدان های طبیعی بالای آن، هر چند روغن نخل تصفیه شده مورد استفاده در غذاهای صنعتی بیشتر محتوای کاروتنوئید (و رنگ قرمز نارنجی) خود را از دست داده است.

جهت دریافت مشاوره خرید از کارشناسان پیشگامان توزیع آفتاب با شماره های درج شده تماس حاصل نمائید.