روغن خوراکی (مخلوط) چیست؟

روغن خوراکی (مخلوط) چیست؟

1400/5/16

اکسیداسیون روغن های خوراکی

روغن های خوراکی شامل 96٪ تری اسیل گلیسیرید هستند که از اسیدهای چرب مختلف تشکیل شده اند. برخی ترکیبات یا گروه های دیگر از ترکیبات مانند اسید های چرب آزاد، فسفولیپیدها، فیتواسترول ها، توکوفرول ها، سایر آنتی اکسیدان ها یا موم ها نیز یافت می شوند. اسیدهای چرب، آزاد یا متصل به گلیسرول، مستعد فرآیندهای اکسیداتیو هستند که منجر به طیف وسیعی از محصولات تخریب فرار و غیر فرار می شود. بنابراین یکی از چالش های اصلی صنعت فرآوری روغن نازگل حفظ کیفیت بالای محصول پس از پردازش تا زمان استفاده مصرف کننده است.

با این حال، پایداری اکسیداتیو روغن های خوراکی نه تنها به شرایط در طول ذخیره سازی بستگی دارد، بلکه به تاریخچه مواد اولیه و مراحل پردازش نیز وابسته است.

فرآیندهای اکسیداسیون نقش مهمی در خراب شدن چربی ها و روغن ها دارند که اثر اصلی آن فاسد شدن است. مشخص ترین تغییراتی که در طول فرآیند اکسیداسیون بیشتر آشکار می شود، ایجاد طعم و بوی نامطبوع است، اما همچنین تغییر رنگ، ویسکوزیته، چگالی و حلالیت نیز رخ می دهد. پیامدهای دیگر شامل از بین رفتن اسیدهای چرب ضروری، تجزیه ویتامین ها و پرو ویتامین ها و تشکیل ترکیبات شدید بو است.

این تغییرات به شدت بر ارزش غذایی و کیفیت حسی روغن های خوراکی تأثیر می گذارد. مرحله اولیه فرایند اکسیداسیون، هیدروپراکسید تولید می کند. با تجزیه این هیدروپراکسیدها، ترکیباتی تشکیل می شوند که در غلظت های بالاتر دارای پتانسیل سم شناسی خاصی هستند. محصولات فرآیند اکسیداسیون می توانند با سایر مواد موجود در غذاهای پیچیده مانند آمینو اسیدها یا پروتئین ها واکنش نشان دهند و در نتیجه بافت یا رنگ آن ها تغییر کند. بنابراین اکسیداسیون از نظر خوش طعم بودن، سمیت و ارزش غذایی روغن های خوراکی بسیار مهم است.

روغن مخلوط نازگل

روغن خوراکی یک مایع چرب است که به طور فیزیکی از چندین سبزیجات و برخی بافت های حیوانی استخراج می شود. تمامی روغن های خوراکی دارای نقطه دود مختص به خود می باشند، بنابراین نیاز است از میزان درجه تحمل گرما آن روغن مطلع باشید.

از ویژگی های روغن های مخلوط می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ترکیبی از روغن های خالص آفتابگردان، سویا، کانولا
  • سرشار از امگا 3، امگا 6، امگا 9
  • بدون کلسترول بدون ترانس
  • کاهش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش کلسترول

مصارف روغن های مایع مخلوط و پخت و پز

  • مناسب جهت پخت و پز و سالاد
  • مناسب جهت سرخ کردنی های کوتاه مدت خانگی در درجه حرارت پایین
  • یک سال ماندگاری

بسته بندی روغن های مایع مخلوط نازگل

 

جهت دریافت مشاوره خرید از کارشناسان پیشگامان توزیع آفتاب با شماره های درج شده تماس حاصل نمائید.