لسیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

لسیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

1400/4/12

از جمله محصولات پرفروش شرکت پیشگامان توزیع آفتاب لسیتین سویا می باشد، در این مقاله قصد داریم توضیحات مختصری در خصوص این فرآورده در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم.

لسیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

در نگاهی کلی لسیتین یک نوع چربی مورد نیاز برای سلول های بدن است. این ماده را می توان در بسیاری از غذاها از جمله دانه های سویا رده تخم مرغ، منابع دریایی، شیر، کلزا، پنبه دانه و روغن آفتابگردان یافت. علاوه بر اینکه به عنوان دارو مصرف می شود در ساخت انواع دارو نیز نقش بسزایی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. از لسیتین برای درمان اختلالات حافظه مانند زوال عقل (آلزایمر)، بیماری های کیسه صفرا، بیماری کبد، انواع خاصی از افسردگی، کلسترول بالا، اضطراب و بیماری پوستی (اگزما) هم استفاده می شود.

همچنین ممکن است لسیتین را به عنوان یکی از ترکیبات داروهای چشم بکار بگیرند. این محصول برای کمک به تماس دارو با قرنیه چشم استفاده می شود. برخی از افراد از لسیتین به عنوان مرطوب کننده پوست در طی روز استفاده می کنند. لسیتین اغلب در کرم های پوست قرار می گیرد تا به پوست در حفظ رطوبت کمک کند.

شما اغلب لسیتین را به عنوان یک ماده افزودنی غذایی مشاهده خواهید کرد. همچنین این ماده برای جلوگیری از جدا شدن یکسری موارد خاص بکار گرفته می شود.

در شکلاتها و روکش های مرکب از لسیتین برای کنترل ویسکوزیته استفاده می کنند. این ماده باعث جداسازی راحت و کامل مخلوط های مواد غذایی از ظروف می شود.

لسیتین سویا چیست؟

 لسیتین یک ماده افزودنی غذایی است که از چندین منبع تهیه می شود که یکی از آنها سویا است. به طور کلی وقتی به غذا اضافه می شود به عنوان یک امولسیون کننده یا روان کننده استفاده می شود، اما همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان و محافظ طعم استفاده می شود. مانند بسیاری از مواد افزودنی غذایی، لسیتین سویا نیز بدون بحث نیست.

لسیتین و سویا

سویا از بهترین منابع لسیتین است. لسیتین تجاری مشتق شده از سویا، که مکمل مواد غذایی است.

کاربردهای آن شامل موارد زیر می باشد:

    1. صنعت داروئی
    2. واکنش‌های مرطوب سازی
    3. پایداری مواد و کمک به امولسیون ‌سازی و کپسول سازی
    4. خوراک حیوانی، چربی غنی و پروتئین و ...
    5. صنعت نقاشی
    6. آزاد کننده برای پلاستیک ‌ها و در روان ‌سازی

لسیتین سویا

لسیتین با بدن چه می کند؟

بدن از لسیتین در فرآیند متابولیسم و ​​انتقال چربی ها استفاده می کند. لسیتین ها در بدن به کولین تبدیل می شوند. آنها به ساخت انتقال دهنده عصبی استیل کولین کمک می کنند. از لسیتین معمولاً به عنوان افزودنی غذایی برای امولسیون سازی مواد غذایی استفاده می شود.

  •  کلسترول

تحقیقات محدود نشان می دهد که لسیتین باعث کاهش کلسترول در افراد سالم و حتی اشخاصی که از کاهش دهنده کلسترول (استاتین) استفاده می کنند می شود. با این حال، شواهد دیگر نشان می دهد که لسیتین هیچ تأثیری بر میزان کلسترول لیپوپروتئین ندارد.

  •  اختلال افسردگی – جنون

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف لسیتین علائم هذیان، گفتار آشفته و توهم را در افراد مبتلا به این نوع بیماری بهبود می بخشد.

  • عملکرد ورزشی

تحقیقات محدود نشان می دهد که به نظر نمی رسد مصرف خوراکی لسیتین باعث بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران آموزش دیده می شود.

  • اختلالات حرکتی (دیسکینزی تأخیری)

 مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف لسیتین از طریق دهان به تنهایی یا در ترکیب با لیتیوم، به نظر نمی رسد که علائم در افراد مبتلا به دیسکینزیای تأخیری در صورت استفاده به مدت 2 ماه بهبود یابد.

  • بیماری پارکینسون

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه 32 گرم لسیتین علائم بالینی را در افراد مبتلا به پارکینسون بهبود می بخشد. لسیتین برای اکثر افراد به احتمال زیاد ایمن است اما امن بودن به این مفهوم نیست که هیچ گونه عوارضی جانبی نخواهد داشت. این محصول می تواند باعث برخی عوارض از جمله حالت تهوع، شکم درد و یا سیری شود. به طور کلی این ترکیب در درجه اول برای تثبیت مواد تشکیل دهنده  خوراکی ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای جذب روزانه ماده مغذی کولین به غذاهای مختلف اضافه می شود.

جهت دریافت مشاوره خرید از کارشناسان پیشگامان توزیع آفتاب با شماره های درج شده تماس حاصل نمائید.